Právo na vzdÄ›lánà je u nás zakotvené v ústavÄ› prakticky již od dob Marie Terezie. ZaruÄuje každému obyvateli ÄŒeské republiky volný pÅ™Ãstup ke vzdÄ›lánÃ, tedy možnost vychodit Å¡kolu. Základnà školnà docházka je pak dokonce povinná. Jak se vÅ¡ak ukazuje, toto právo nenà až tak pÅ™ÃsnÄ› dodržováno.
Â
Â
V prvnà řadÄ› je potÅ™eba si uvÄ›domit, že žádná Å¡kola, ani ta základnÃ, nenà zadarmo. JistÄ›, neplatà se žádné Å¡kolné, avÅ¡ak to je v podstatÄ› jediná úleva. PryÄ jsou doby, kdy byly uÄebnice vždy na konci roku pÅ™edávány. Dnes žáci dostanou pÅ™ed prázdninami jejich seznam a musà si je sehnat sami, a také sami zaplatit. A vzhledem k jejich cenám to nenà zrovna nic levného.
Â
Tento pÅ™Ãstup Å¡kol se vÅ¡ak dá vzhledem k jejich dlouhodobému podfinancovánà pochopit. To vÅ¡ak nemÄ›nà nic na tom, že rodiÄe musà platit dost velké Äástky. A to ani nenà řeÄ o dalÅ¡Ãch Å¡kolnÃch pomůckách, aktovce a jiném vybavenÃ. Je tedy jasné, že sociálnÄ› slabÅ¡Ã rodiny si nÄ›co takového nemohou pÅ™ÃliÅ¡ dovolit.
Â
Â
Navzdory tomu je vÅ¡ak povinnost základnà školnà docházky dána zákonem, bez ohledu na to, zda na to rodiÄe majà Äi nikoliv. A samozÅ™ejmÄ›, Å¡koly jsou povinny pÅ™ijÃmat dÄ›ti na základÄ› jejich znalostà a schopnostÃ, nikoliv podle toho, kolik majà jejich rodiÄe penÄ›z. V praxi vÅ¡ak jen málokterá Å¡kola je ochotna pÅ™ijmout dÃtÄ› z vyloženÄ› sociálnÄ› slabé rodiny.
Â
Bohužel, nejenže se zvyÅ¡ujà náklady na Å¡kolu, snižuje se také poÄet Å¡kol, tedy alespoň tÄ›ch státnÃch. JistÄ›, vyvažuje to růst tÄ›ch soukromých, takže teoreticky poÄet mÃst spÃÅ¡e stoupá, avÅ¡ak v reálu to znamená, že chudÅ¡Ã dÄ›ti majà mnohem menÅ¡Ã výbÄ›r toho, kam jÃt. A je jasné, že to znamená i problémy s dalÅ¡Ãm vzdÄ›lávánÃm.
Â
Je tedy jasné, že by to chtÄ›lo plnou reformu Å¡kolstvÃ. Té se vÅ¡ak bohužel jen tak nedoÄkáme. Ze strany vlády k tomu nenà vůle, a Äasto ani ze strany Å¡kol. Ty jsou totiž mnohdy zkostnatÄ›lé a zajeté ve starém systému, a na jakékoliv novinky se dÃvajà s despektem. O tom, že tÃm nejvÃce trpà právÄ› dÄ›ti, asi nenà tÅ™eba hovoÅ™it.