VÅ¡ichni rodiÄe chtÄ›jÃ, aby jejich dÄ›ti mÄ›ly co nejvyÅ¡Å¡Ã vzdÄ›lánÃ. A je to i pochopitelné – panuje totiž stále vÅ¡eobecná pÅ™edstava, že vyÅ¡Å¡Ã vzdÄ›lánà se automaticky rovná i lepÅ¡Ã pracovnà pozici a tudÞ i lepÅ¡Ãmu platu. Nenà tedy divu, že si mnoho maturantů podává pÅ™ihlášku na vysokou Å¡kolu.
Â
Â
Je vÅ¡ak otázkou, zda je nÄ›co takového skuteÄnÄ› nezbytné. Zdá se totiž, jako by univerzity v podstatÄ› ztratily nÄ›co ze své prestiže. DÅ™Ãve bývaly mÃstem, kam se dostali skuteÄnÄ› jen ti nejlepÅ¡Ã, a které dokonÄilo jen pár jedinců. Byly tak skuteÄnÄ› zárukou inteligence. To vÅ¡ak dnes již neplatÃ.
Â
Pravdou je, že mnohé vysoké Å¡koly, zejména pak ty soukromé, berou v podstatÄ› každého, kdo se pÅ™ihlásÃ. Z jejich pohledu je to pochopitelné – za každého pÅ™ijatého studenta dostanou od státu penÃze, a když si uvÄ›domÃme, jak jsou vysoké Å¡koly podfinancované, je to z jejich strany logickým krokem. Znamená to ale, že ji udÄ›lá skuteÄnÄ› každý?
Â
Zde se situace znaÄnÄ› liÅ¡Ã, a to jak podle oboru, tak i podle Å¡koly samotné. U vÄ›tÅ¡iny z nich vÅ¡ak funguje prvnà roÄnÃk jako jakési sÃto, kterým neprojde vÃce než polovina studentů. UÄivo je totiž nároÄnÄ›jÅ¡Ã, profesoÅ™i pÅ™ÃsnÄ›jÅ¡Ã, nároky vyÅ¡Å¡Ã. A je pravdou, že to je úmyslné. CÃlem je zbavit se tÄ›ch nejhorÅ¡Ãch a ponechat si jen ty, kteřà na to skuteÄnÄ› „majÓ.
Â
Toto vÅ¡ak vytvářà faleÅ¡nou pÅ™edstavu, že studium na vysoké Å¡kole je jednoduché. Koneckonců dostane se tam prakticky každý, kdo si podá pÅ™ihlášku (i když samozÅ™ejmÄ› existujà prestižnà obory, které berou skuteÄnÄ› jen ty nejlepÅ¡Ã). Také je pravdou, že i celkové nároky se ponÄ›kud snÞily.
Â
To vÅ¡ak ani zdaleka neznamená, že by vysoká Å¡kola byla pro ÄlovÄ›ka nezbytná. To ani náhodou. Ve skuteÄnosti naprostá vÄ›tÅ¡ina zamÄ›stnavatelů vyžaduje pouze maturitu, vysokoÅ¡kolský titul je pak jen „bonusem“. NavÃc nelze pominout fakt, že i klasická Å™emesla jsou stále potÅ™eba, byÅ¥ i úroveň uÄňů stále klesá. To už je vÅ¡ak problém Å¡kolstvà jako takového, a zkrátka nenà vůle jej Å™eÅ¡it.