PodobnÄ› jako vÅ¡e ostatnÃ, i Å¡kolstvà se mÄ›nÃ. Nenà tedy divu, že vznikajà i nové typy Å¡kol. TÃm nejnovÄ›jÅ¡Ãm jsou pak vyÅ¡Å¡Ã odborné Å¡koly, jejichž poÄet se neustále zvyÅ¡uje. Ty nabÃzà titul diplomovaný specialista a jsou v podstatÄ› mezistupnÄ›m mezi maturitnÃm oborem a klasickou vysokou Å¡kolou.
Â
Znamená to tedy, že ÄlovÄ›k, který chce studovat na univerzitÄ›, musà nynà napÅ™ed vychodit VOÅ ? Nikoliv. Ty pÅ™edstavujà pouze dalÅ¡Ã možnost pro ty, kteřà chtÄ›jà studovat dál, avÅ¡ak nemajà na to, aby vystudovali klasickou vysokou Å¡kolu. Maturanti, kteřà chtÄ›jà pokraÄovat dál, si tak mohou vybrat, na který typ následnÄ› půjdou.
Â
Â
Otázkou vÅ¡ak je, jak je tomu s uplatnÄ›nÃm. S tÃm si totiž naÅ¡e spoleÄnost doposud neumà pÅ™ÃliÅ¡ poradit. Když se podÃváte na nabÃdky zamÄ›stnánÃ, pak chtÄ›jà buÄ ÄlovÄ›ka s maturitou, nebo s vysokou Å¡kolou. O vyÅ¡Å¡Ãch odborných zde nenà ani zmÃnka. To znamená, že jejich absolventi se mohou hlásit v podstatÄ› na stejné pozice jako maturanti. Pokud pak uvedou do životopisu i svůj titul, pak se Äasto dozvÃ, že majà „pÅ™ÃliÅ¡ vysokou kvalifikaci“ pro danou pozici.
Â
Je tedy vidÄ›t, že tyto Å¡koly jsou v souÄasnosti v ponÄ›kud nepÅ™Ãjemné pozici. Na jednu stranu chtÄ›jà být jakousi náhražkou vysokých Å¡kol a poskytnout možnost dalÅ¡Ãho vzdÄ›lánÃ. Na druhou stranu vÅ¡ak jejich absolventi nezÃskajà prakticky žádné výhody, co se pracovnÃch pÅ™Ãležitostà týÄe.
Â
Â
Jsou tedy vhodné jen pro ty, kteřà si chtÄ›jà rozÅ¡ÃÅ™it znalosti, avÅ¡ak nepotÅ™ebujà je nutnÄ› k výkonu svého povolánÃ. Takových lidà je vÅ¡ak velmi málo, zvláštÄ› když vezmeme v úvahu, že mnoho maturantů si vybere jiný obor, než ze kterého maturovali.
Â
Statistiky také ukazujÃ, že velké procento lidÃ, kteřà tÄ›mito Å¡kolami proÅ¡li, nakonec stejnÄ› vystudujà i tu klasickou vysokou. Mohli tedy VOÅ pÅ™eskoÄit a uÅ¡etÅ™it si dva roky, neboÅ¥ na vysoké se stejnÄ› budou vÅ¡e uÄit prakticky od zaÄátku. RozhodnÄ› tedy nejsou tak skvÄ›lým nápadem, jak by si nÄ›kteřà mohli myslet.